Enquete
• Naam?
Ryan Saridin
• Welke MMORPG spellen speel je, gespeeld?
Gespeeld World of warcraft
• Hoeveel tijd besteed je er aan (per week)?
Per week ongeveer 20 a 25 uur
• Schuif je andere dingen wel is opzij om nog even te kunnen spelen?
Ja, dat deed ik met Wow. Bijvoorbeeld het skippen van sport, uitgaan, familie zelfs :O
• Hoe zie jij jezelf als speler ingame, (bv.een soort van held) beschrijf je gevoel is tijdens het gamen?
Nee geen held of zo. Meer iemand die verantwoordelijk bezig met zijn karakter voor een guild. Algemeen gesteld zie ik mezelf als gewoon ryan die een karakter speelt.
• Zit je in een guild/clan?
Nee, speelde wel in paar guilds.
• Wat is jou positie hierbinnen?
Was class leader van me class.
• Speel je vaak samen, in een party, met andere spelers?
Meestal met andere spelers, bijvoorbeeld raids en instances. Alleen meestal wanneer ik iets ging grinden voor potions, enchants, etc.
• Als er een meningsverschil komt binnen in de clan, wat doe je?
Meningsverschil uitpraten.
• Als andere spelers je uitdagen ga je er op in, hoe treed je op?
Ingame ben je sneller geneigd om feller/directer te reageren, omdat je elkaar toch niet kan ‘zien’. Doordat je bezig bent in een virtuele wereld, ben je sommige opzichten wat opener voor je mening.
• Help je andere spelers als ze hulp nodig hebben?
Ja meestal wel, soms niet wanneer ik totaal geen zin erin heb.
• Waarom speel je MMORPG's?
Ik ben er eigenlijk in gerold. Ik had voor Wow warcraft 3 gespeeld. Dat vond ik een mooi en uitdagend spel. Vanwege dat spel en het feit dat ik een fan ben van rpg’s wilde ik een online versie ervan spelen. Het feit dat je karakter kan opbouwen is een leuk aspect.
• Hoe zie jij jezelf buiten het spel?
Als elke andere persoon op aarde ;-). Nee, ik voel niet alsof ik een ‘karakter’ ben in de echte wereld.
• Zie jij jezelf als een reflectie ingame tegen over de ware ik van de echte wereld?
Gedeeltelijk wel ja. Ik ben zowel rustig in game als buiten de game. Zowel introvert ingame als in real life.
• Wat vind je van mensen die zich sociaal afsluiten van de maatschappij om te kunnen gamen?
Om eerlijk te zijn ben ik ook wel degelijk zo’n persoon geweest, die zich liet afsluiten van de echte wereld om te gamen. Weliswaar niet in zo’n extreme vorm dat ik me in kamer heb opgesloten met eten etc, maar het is wel die richting opgegaan. Ik ben nu gestopt met het spelen van mmorpg, maar ik vind dat je ondanks het gamen, bewust moet blijven van wat je doet. Zowel gamen, als in je sociale leven. Je kunt gewoon niet mensen te snel veroordelen die zich sociaal afsluiten. Er zit altijd wat achter, bijvoorbeeld ouders gaan scheiden, gepest worden, moeilijk met emoties omgaan etc. Zulk soort spellen biedt mensen de gelegenheid om zich eventjes van de echte wereld te ‘ontsnappen’. Nu kan ik zeggen dat het leven buiten mmorpgs veel meer te bieden heeft, zowel op korte duur als lange duur. Mmorpgs in het algemeen biedt plezier voor korte termijn, het levelen en het gainen van nieuwe gear en wapens.
• Kan je de ingame socialiteit vergelijken met de werkelijke?
Er zullen tussen beide kampen altijd verschillen blijven. Online kun je in my opinion sneller contacten leggen, doordat het een bepaalde drempel wegneemt.
• Wat voor soort gesprekken heb je meestal in het spel met je 'online' buddy’s?
Ik had gesprekken die ging over het dagelijks dingen, maar nooit over mijn eigen persoonlijke dingen.
• Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen achter hun computer zijn gestorven omdat ze te lang spelen. Zie jij MMORPG als een opkomende soort verslaving, wat kan er aan gedaan worden?
Veel meningen gaan over het feit dat steeds meer mensen verslaafd raken aan zulke games. In wezen biedt de game factoren die bijna gelijk staan aan het roken / alcohol. Er zitten wel ‘componenten’ die een verslaafde factor hebben. Sinds kort kan men in Amsterdam zich inschrijven voor een therapie voor game verslavingen.
• Recentelijk is er een kantoor geopend die mensen helpt om hun computer verslaving tegen te gaan. Zal psychiatrische hulp de gamer werkelijk helpen om de verslaving tegen te gaan, of zijn er meerdere/andere factoren voor nodig?
Er is meer nodig dan therapie. Naast help van buitenaf, moet je jezelf kennen en bewust zijn met de dingen die je doet.
• De maatschappij vind de online factor een groeiende verslaving, denk je dat de maatschappij juist niet aanmoedigt om alles online te doen? (Denk aan alle commerciële als civiele mogelijkheden die nu digitaal kunnen, reclame die je aanmoedigt om online te gaan, gemakzucht etc.)
Oh de Media biedt absoluut een factor teweeg, die mensen onbewust aanmoedigen om het online gebeuren meer naar voren te schuiven. Naast internetbankieren, online shoppen, is het spelen van online games een parallel van het online gebeuren. Dit maakt dan ook een minder een obstakel en meer geïntegreerd in de maatschappij.
• China staat bekent om farmen van gold (ingame valuta), wat vind jij er van dat ze kinderen laten spelen tegen een mager loon om gold te verkopen online?
Sowieso is het een big no no om kinderen op een vroege leeftijd te laten werken, i.p.v. naar school gaan. Mensen die zulke praktijken doen, moeten die cel in.
• Vind je dat de maatschappij zich teveel bemoeid met de online game wereld?
Nee vind ik niet. Wel vind ik dat de maatschappij te snel hun vingers richting de games industrie wijzen, wanneer er iemand wordt vermoordt en diegene geeft de schuld aan de games die hij gespeeld heeft.
• Denk je dat de oudere generatie, die games vaak als tijdverdrijf zien ons ooit zal snappen?
Nee, die zullen het niet snappen. Tijden veranderen en dingen komen en dingen gaan. De eeuwige strijd van oud versus nieuw zal altijd blijven voortduren.
• Vind je MMORPG een tijdverdrijf, hobby of een way of life, en waarom?
Mmorpg kun je vanuit verschillende kanten bekijken. De één zit het als een hobby die het spel vrij casual speelt. Voor de ander biedt het een optie om uit de realiteit te stappen. De ander ziet mmorpgs als een deel van zijn leven, opgroeien met games en spelen van games ziet als een way of life. In the end is het jij die de beslissing maakt.
• Hoe zie jij de toekomst van MMORPG?
Een toekomst met zijn ups en downs. Gamers die mmorpgs spelen en die overstappen naar andere mmorpgs. Daarnaast is het een komen en gaan van gamers.
• Naam?
Jurn Walstra
• Welke MMORPG spellen speel je, gespeeld?
Lineage 2, Silkroad, World of Warcraft, 9 Dragons Online
• Hoeveel tijd besteed je er aan (per week)?
Speel tegenwoordig erg weinig, heb het druk met school. Denk nu zon 5 tot 10 uur in de week. Voorheen was dit wel meer, 20-30 uur in de week.
• Schuif je andere dingen wel is opzij om nog even te kunnen spelen?
Schoof wel is wat huiswerk naar het laatste moment omdat ik wist dat het snel te doen was. Verder ging het normaal eerst huiswerk of dergelijke eerst.
• Hoe zie jij jezelf als speler ingame, (bv.een soort van held) beschrijf je gevoel is tijdens het gamen?
Speel het voor plezier, vaak help ik wel mensen als ze wat willen weten of als ze een bepaalde monster moeten verslaan. Een held, nee niet echt.
• Zit je in een guild/clan?
Altijd wel in een clan gezeten ja, het is gezelliger en is ook wel nodig als je verder in het spel wilt komen.
• Wat is jou positie hierbinnen?
Had vaak wel een soort van leidersfunctie, hoofd van mijn specifieke class. Hulp aan de clan leader geven. Soms ook wel een member.
• Speel je vaak samen, in een party, met andere spelers?
Speel meestal wel in een party, het is leuker en gaat vaak sneller om levels te maken.
• Als er een meningsverschil komt binnen in de clan, wat doe je?
De situatie zo goed mogelijk oplossen door middel van het goed uitspreken en proberen de mensen te kalmeren. Lukt dit niet dan degene die er het korst of meest irritant is geweest eruit schoppen. Zodat de rust weer terug is.
• Als andere spelers je uitdagen ga je er op in, hoe treed je op?
Hangt ervan af wat het verschil is met de speler, maar meestal er gewoon op in gaan. Als de speler 20 levels hoger is dan heeft het ook geen zin
• Help je andere spelers als ze hulp nodig hebben?
Ja.
• Waarom speel je MMORPG's?
Het was leuk om te doen, ontspanning en het geeft meer uitdaging dan andere games.
• Hoe zie jij jezelf buiten het spel?
Normaal, harde werker en veel tijd aan school en werk besteden.
• Zie jij jezelf als een reflectie ingame tegen over de ware ik van de echte wereld?
Er zitten bepaalde elementen in die net zoals de werkelijke wereld zijn. Zo is er een markt, je kan mensen afmaken, vriendschap, haat etc. Toch blijft het virtueel, voor veel mensen wordt de onderscheid steeds kleiner omdat ze teveel in gamen.
• Wat vind je van mensen die zich sociaal afsluiten van de maatschappij om te kunnen gamen?
Ja het gebeurt al redelijk snel met zulk soort spellen, het is echter aan jezelf om dit te voorkomen.
• Kan je de ingame socialiteit vergelijken met de werkelijke?
Ja en nee, in het echt is het toch wat moeilijker om te onderhouden en te creëeren.
• Wat voor soort gesprekken heb je meestal in het spel met je 'online' buddy’s?
Vaak gaan ze gesprekken in een clan over het spel zelf, ik praat wel is mee over dit soort zaken. Toch ben ik meestal wel degene die verder vraagt dan het spel. Hoe gaat het, wat doe je etc. Je probeert het wat socialer te maken.
• Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen achter hun computer zijn gestorven omdat ze te lang spelen. Zie jij MMORPG als een opkomende soort verslaving, wat kan er aan gedaan worden?
Ja, kinderen minder snel met een computer om laten gaan en restricties geven hoeveel tijd ze mogen spelen. Daarnaast hebben ouders een grote rol hierin, want die geven kinderen van 8 tegenwoordig al hun eigen pc.
• Recentelijk is er een kantoor geopend die mensen helpt om hun computer verslaving tegen te gaan. Zal psychiatrische hulp de gamer werkelijk helpen om de verslaving tegen te gaan, of zijn er meerdere/andere factoren voor nodig?
Ik denk dat een kijk op de realiteit dit zal helpen, een leeftijdsgenoot of vriend en/of vriendin hier goed bij kan helpen.
• De maatschappij vind de online factor een groeiende verslaving, denk je dat de maatschappij juist niet aanmoedigt om alles online te doen? (Denk aan alle commerciële als civiele mogelijkheden die nu digitaal kunnen, reclame die je aanmoedigt om online te gaan, gemakzucht etc.)
Ja, doordat alles zo snel gaat en kinderen zoveel moeten kunnen ze ontsnappen in een andere wereld.
• China staat bekent om farmen van gold (ingame valuta), wat vind jij er van dat ze kinderen laten spelen tegen een mager loon om gold te verkopen online?
Slecht
• Vind je dat de maatschappij zich teveel bemoeid met de online game wereld?
Nee, ze zouden het juist meer moeten doen, want de effecten zijn duidelijk zichtbaar.
• Denk je dat de oudere generatie, die games vaak als tijdverdrijf zien ons ooit zal snappen?
Nee, die hadden wel betere dingen te doen in het echte leven, die zullen dat zeer zeker niet snappen.
• Vind je MMORPG een tijdverdrijf, hobby of een way of life, en waarom?
Het moet een tijdverdrijf zijn, echter als je er misschien je geld mee kan verdienen dan kan ik begrijpen dat het een soort van hobby wordt.
• Hoe zie jij de toekomst van MMORPG?
Het wordt steeds meer zo, een goed voorbeeld ervan is second life al. Mensen gaan hun leven niet meer in de realiteit leven maar achter hun pc.
• Naam?
niels zwart
• Welke MMORPG spellen speel je, gespeeld?
lineage2, guild wars
• Hoeveel tijd besteed je er aan (per week)?
10 uur
• Schuif je andere dingen wel is opzij om nog even te kunnen spelen?
nee
• Hoe zie jij jezelf als speler ingame, (bv.een soort van held) beschrijf je gevoel is tijdens het gamen?
de eeuwige priest!
• Zit je in een guild/clan?
ja
• Wat is jou positie hierbinnen?
lid
• Speel je vaak samen, in een party, met andere spelers?
alleen maar, alleen spelen is saai
• Als er een meningsverschil komt binnen in de clan, wat doe je? ik sta aan de kant die mijn mening deelt?
duh!
• Als andere spelers je uitdagen ga je er op in, hoe treed je op?
negeren
• Help je andere spelers als ze hulp nodig hebben?
jawel
• Waarom speel je MMORPG's?
omdat het leuk is?
• Hoe zie jij jezelf buiten het spel?
in de spiegel
• Zie jij jezelf als een reflectie ingame tegen over de ware ik van de echte wereld?
amper, hoewel ik natuurlijk zeer behulpzaam ben enzo
• Wat vind je van mensen die zich sociaal afsluiten van de maatschappij om te kunnen gamen?
stakkerig wel
• Kan je de ingame socialiteit vergelijken met de werkelijke?
nee
• Wat voor soort gesprekken heb je meestal in het spel met je 'online' buddy’s?
hangt er vanaf hoe goed die buddy is, maar vaak wel over andere dingen dan games.
• Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen achter hun computer zijn gestorven omdat ze te lang spelen. Zie jij MMORPG als een opkomende soort verslaving, wat kan er aan gedaan worden?
nee geen echte verslaving, je hebt altijd van die gekken die zoiets mafs doen. Maar een normaal mens eet wèl op tijd hoort.
• Recentelijk is er een kantoor geopend die mensen helpt om hun computer verslaving tegen te gaan. Zal psychiatrische hulp de gamer werkelijk helpen om de verslaving tegen te gaan, of zijn er meerdere/andere factoren voor nodig?
ja dat helpt vast wel
• De maatschappij vind de online factor een groeiende verslaving, denk je dat de maatschappij juist niet aanmoedigt om alles online te doen? (Denk aan alle commerciële als civiele mogelijkheden die nu digitaal kunnen, reclame die je aanmoedigt om online te gaan, gemakzucht etc.)
juist wel, en eerlijk gezegd vind ik dat alleen maar prettig.
• China staat bekent om farmen van gold (ingame valuta), wat vind jij er van dat ze kinderen laten spelen tegen een magere loon om gold te verkopen online?
hahaha echt waar? wat een grap. Mja, als dat echt waar is, dan moeten ze dat maar afschaffen/verbieden.
• Vind je dat de maatschappij zich teveel bemoeid met de online game wereld?
nee
• Denk je dat de oudere generatie, die games vaak als tijdverdrijf zien ons ooit zal snappen?
nee nimmer!
• Vind je MMORPG een tijdverdrijf, hobby of een way of life, en waarom?
zowel tijdverdrijf als hobby, want ik vind het leuk om te doen, maar doe het alleen als ik niks anders te doen heb
• Hoe zie jij de toekomst van MMORPG?
blijft voorlopig wel groeien ja
• Naam?
Darryl Tio
• Welke MMORPG spellen speel je, gespeeld?
Lineage 2, Ragnarok Online, World of Warcraft, Knight online, Prison Tale
• Hoeveel tijd besteed je er aan?
Ik schat iets van 20 uur per week.
• Schuif je andere dingen wel is opzij om nog even te kunnen spelen?
Hangt vanaf wat voor dingen, schoolwerk in ieder geval niet. Opruimen of iets dergelijks af en toe wel.
• Hoe zie jij jezelf als speler ingame, (bv.een soort van held) beschrijf je gevoel is tijdens het gamen?
Gewoon iemand die fun wilt hebben, heb niet echt een bepaald gevoel van: “Ik ben de held”
• Zit je in een guild/clan?
Op dit moment wel
• Wat is jou positie hierbinnen?
Gewoon member
• Speel je vaak samen, in een party, met andere spelers?
Ja, toch wel 1 keer per dag.
• Als er een meningsverschil komt binnen in de clan, wat doe je?
Uitpraten zoals je het normaal in het echte leven ook zou doen.
• Als andere spelers je uitdagen ga je er op in, hoe treed je op?
Hangt van mijn humeur af, normaal reageer ik er gewoon niet op.
• Help je andere spelers als ze hulp nodig hebben?
Als het een serieuze vraag om hulp is wel.
• Waarom speel je MMORPG's?
Voor de lol.
• Hoe zie jij jezelf buiten het spel?
Gewoon een student die zijn gangetje gaat.
• Zie jij jezelf als een reflectie ingame tegen over de ware ik van de echte wereld?
Mja, gedraag me wel zoals ik me normaal zou gedragen.
• Wat vind je van mensen die zich sociaal afsluiten van de maatschappij om te kunnen gamen?
Beetje triest, gamen is leuk maar alleen maar gamen is ook niet gezond.
• Kan je de ingame socialiteit vergelijken met de werkelijke?
Zitten wel wat aspecten in van werkelijke socialiteit, je moet met de gevoelens van anderen rekening houden. Maar het is allemaal zeer onpersoonlijk eigenlijk, je ziet elkaar niet.
• Wat voor soort gesprekken heb je meestal in het spel met je 'online' buddy’s?
Meestal gaat het over de game.
• Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen achter hun computer zijn gestorven omdat ze te lang spelen. Zie jij MMORPG als een opkomende soort verslaving, wat kan er aan gedaan worden?
Het kan wel een verslaving zijn, maar dat ligt denk ik aan de persoon die speelt. Ik zou niet weten wat er aan gedaan kan worden.
• Recentelijk is er een kantoor geopend die mensen helpt om hun computer verslaving tegen te gaan. Zal psychiatrische hulp de gamer werkelijk helpen om de verslaving tegen te gaan, of zijn er meerdere/andere factoren voor nodig?
Denk dat als je daadwerkelijk verslaafd bent, dat je het moet behandelen alsof je aan de drugs bent of iets dergelijks.
• De maatschappij vind de online factor een groeiende verslaving, denk je dat de maatschappij juist niet aanmoedigt om alles online te doen? (Denk aan alle commerciële als civiele mogelijkheden die nu digitaal kunnen, reclame die je aanmoedigt om online te gaan, gemakzucht etc.)
Dat vind ik wel, ze zijn nogal hypocriet bezig. Eerst gaan roepen dat alles makkelijker is via internet en tegelijk roepen dat we met zijn allen verslaafd zijn.
• China staat bekent om farmen van gold (ingame valuta), wat vind jij er van dat ze kinderen laten spelen tegen een mager loon om gold te verkopen online?
Hetzelfde idee als kinderarbeiders die schoenen maken of iets dergelijks. Zou verboden moeten worden. In ieder geval omdat het niet humaan is en het verpest het spel ook nog eens.
• Vind je dat de maatschappij zich teveel bemoeid met de online game wereld?
Nee, dat niet, heb nooit last gehad van de maatschappij bij het gamen.
• Denk je dat de oudere generatie, die games vaak als tijdverdrijf zien ons ooit zal snappen?
Wellicht, denk het waarschijnlijk niet. Wij zijn ermee opgegroeid. Zij hebben het zien opkomen en moeten er zelf niks van hebben. (De meesten dan, ken genoeg 40-60 jarigen die ook MMORPGs spelen)
• Vind je MMORPG een tijdverdrijf, hobby of een way of life, en waarom?
Toch wel een hobby, je doet het omdat je het leuk vindt.
• Hoe zie jij de toekomst van MMORPG?
Ik denk dat in de toekomst de MMORPG nog veel groter zal worden dan het nu is.
• Naam?
Dane Tio
• Welke MMORPG spellen speel je, gespeeld?
WoW, Lineage 2, Ragnarok Online, Guild Wars
• Hoeveel tijd besteed je er aan?
Paar uur per dag
• Schuif je andere dingen wel is opzij om nog even te kunnen spelen?
Hangt vanaf hoe belangrijk het is.
• Hoe zie jij jezelf als speler ingame, (bv.een soort van held) beschrijf je gevoel is tijdens het gamen?
Ik voel me gewoon mezelf tijdens het gamen, niks speciaals.
• Zit je in een guild/clan?
Ja
• Wat is jou positie hierbinnen?
Gewoon een gast die speelt
• Speel je vaak samen, in een party, met andere spelers?
Redelijk vaak
• Als er een meningsverschil komt binnen in de clan, wat doe je?
Ik probeer het op te lossen
• Als andere spelers je uitdagen ga je er op in, hoe treed je op?
Uitdagen als in duels - keihard raggen, uitdagen als in verbaal - niet op in gaan
• Help je andere spelers als ze hulp nodig hebben?
Als ik zin heb
• Waarom speel je MMORPG's?
Voor de lol
• Hoe zie jij jezelf buiten het spel?
Als een dude die studeert?
• Zie jij jezelf als een reflectie ingame tegen over de ware ik van de echte wereld?
Niet echt.
• Wat vind je van mensen die zich sociaal afsluiten van de maatschappij om te kunnen gamen?
Best wel triest.
• Kan je de ingame socialiteit vergelijken met de werkelijke?
Nee
• Wat voor soort gesprekken heb je meestal in het spel met je 'online' buddy’s?
Meestal over de MMORPG zelf.
• Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen achter hun computer zijn gestorven omdat ze te lang spelen. Zie jij MMORPG als een opkomende soort verslaving, wat kan er aan gedaan worden?
Het is in mijn ogen geen verslaving, het is gewoon dom als je niet eet, slaapt en dergelijke.
• Recentelijk is er een kantoor geopend die mensen helpt om hun computer verslaving tegen te gaan. Zal psychiatrische hulp de gamer werkelijk helpen om de verslaving tegen te gaan, of zijn er meerdere/andere factoren voor nodig?
Ik denk dat er meer factoren voor nodig zijn, als je verslaafd bent en je wordt niet gecontroleerd buiten de psychiatrische hulp dan verval je volgens mij gewoon weer terug.
• De maatschappij vind de online factor een groeiende verslaving, denk je dat de maatschappij juist niet aanmoedigt om alles online te doen? (Denk aan alle commerciële als civiele mogelijkheden die nu digitaal kunnen, reclame die je aanmoedigt om online te gaan, gemakzucht etc.)
Nee, dat denk ik niet, de maatschappij moedigt inderdaad aan om alles online te doen.
• China staat bekent om farmen van gold (ingame valuta), wat vind jij er van dat ze kinderen laten spelen tegen een mager loon om gold te verkopen online?
Goede zaak, waar moet je ander je gold halen :p. Op zich verstrekken ze wel werk, de kinderen die spelen voor loon hebben er waarschijnlijk ook lol in. Aan de andere kant verpesten ze ook het leven van die kinderen, ze moedigen de kinderen aan om hun leven te vergooien.
• Vind je dat de maatschappij zich teveel bemoeid met de online game wereld?
Nee, ze bemoeien zich er nauwelijks mee.
• Denk je dat de oudere generatie, die games vaak als tijdverdrijf zien ons ooit zal snappen?
Nee, wij zouden bijvoorbeeld ook nooit snappen waarom ze als hippies rondliepen.
• Vind je MMORPG een tijdverdrijf, hobby of een way of life, en waarom?
Tijdverdrijf/hobby, een MMORPG spelen is eigenlijk compleet nutteloos, net zoals veel hobby’s. Je speelt MMORPG omdat je het leuk vind -> hobby, nutteloos -> tijdverdrijf
• Hoe zie jij de toekomst van MMORPG? Het wordt waarschijnlijk een stuk groter en ingewikkelder.
Denk aan Virtual Reality en dergelijke.
• Naam?
Mark van zanten
• Welke MMORPG spellen speel je, gespeeld?
Runescape, lineage2, silkroad, world of warcraft, flyff, ferentus, archlord, 9dragons, cabal online, carpe diem en last chaos
• Hoeveel tijd besteed je er aan (per week)?
70 uur
• Schuif je andere dingen wel is opzij om nog even te kunnen spelen?
Ja huiswerk :P
• Hoe zie jij jezelf als speler ingame, (bv.een soort van held) beschrijf je gevoel is tijdens het gamen?
Gewoon, heb je daar gevoel bij?
• Zit je in een guild/clan?
Ja, solidcore, vaimentaja en razzgriz
• Wat is jou positie hierbinnen?
Admin of master
• Speel je vaak samen, in een party, met andere spelers?
Meestal in een party
• Als er een meningsverschil komt binnen in de clan, wat doe je?
Oplossen met fake characters
• Als andere spelers je uitdagen ga je er op in, hoe treed je op?
Ik maak ze af, of word afgemaakt
• Help je andere spelers als ze hulp nodig hebben?
Meestal ligt aan de vraag
• Waarom speel je MMORPG's?
Echtewereld=saai
• Hoe zie jij jezelf buiten het spel?
Gewoontjes, kan wel omgaan met mensen niet echt tiener ga liever niet uit
• Zie jij jezelf als een reflectie ingame tegen over de ware ik van de echte wereld?
Nee
• Wat vind je van mensen die zich sociaal afsluiten van de maatschappij om te kunnen gamen?
Stom
• Kan je de ingame socialiteit vergelijken met de werkelijke?
Ja
• Wat voor soort gesprekken heb je meestal in het spel met je 'online' buddy’s?
Van alles, zelfde als in echte wereld
• Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen achter hun computer zijn gestorven omdat ze te lang spelen. Zie jij MMORPG als een opkomende soort verslaving, wat kan er aan gedaan worden?
Is al verslaving, maar minder verslavend, moet echt HEEL goed spel zijn wil je er door dood gaan omdat je niet eet en drinkt
• Recentelijk is er een kantoor geopend die mensen helpt om hun computer verslaving tegen te gaan. Zal psychiatrische hulp de gamer werkelijk helpen om de verslaving tegen te gaan, of zijn er meerdere/andere factoren voor nodig?
Lomp dom en stom er zijn al afkick klinieken :p
• De maatschappij vind de online factor een groeiende verslaving, denk je dat de maatschappij juist niet aanmoedigt om alles online te doen? (Denk aan alle commerciële als civiele mogelijkheden die nu digitaal kunnen, reclame die je aanmoedigt om online te gaan, gemakzucht etc.)
Eigen zaak of je gamed of niet, vind de maatschappij roken en drinken ook geen verslaving? Dat gebeurt toch ook, doe daar maar eerst wat aan gaan meer mensen aan dood.
• China staat bekent om farmen van gold (ingame valuta), wat vind jij er van dat ze kinderen laten spelen tegen een mager loon om gold te verkopen online?
Idioot, dat je dat koopt, het spel speel je om te spelen niet om voor je gespeeld te worden,
• Vind je dat de maatschappij zich teveel bemoeid met de online game wereld?
Nee, zonder maatschappij geen nieuwe games :P
• Denk je dat de oudere generatie, die games vaak als tijdverdrijf zien ons ooit zal snappen?
Ik zie voor mijn ouders geen hoop nee
• Vind je MMORPG een tijdverdrijf, hobby of een way of life, en waarom?
Hobby en way of life, ligt aan hardcore of causaal, voor mij hobby maar lijkt op way of life:P ik speel dan wel dan niet word vaak snel saai :P
• Hoe zie jij de toekomst van MMORPG?
Zonnig komen veel belovende games uit in de nabije toekomst=D 2moons FTW!
Nieuws
Wednesday, March 14, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment